Το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης προχωρεί ήδη στην αναμόρφωση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας, με τις αλλαγές να προγραμματίζονται για το 2025.
Μια ειδική ομάδα εργασίας έχει αναλάβει την επικαιροποίηση και αναμόρφωση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας για τα επιβατικά οχήματα. Η ομάδα αυτή εξετάζει τις νέες τεχνολογικές, οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις, καθώς και τους όρους, τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια που θα καθορίσουν το κόστος των τελών. Σκοπός της είναι να παρουσιάσει ένα σχέδιο προτάσεων τον Σεπτέμβριο.
Σήμερα, τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται με βάση τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για τα παλαιότερα αυτοκίνητα, ενώ προβλέπεται απαλλαγή για τα ηλεκτρικά οχήματα και τα υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους. Το νέο σύστημα θα διαφοροποιήσει τα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας, κυρίως με περιβαλλοντικά κριτήρια, όπως οι εκπομπές ρύπων, και θα περιλαμβάνει συγκεκριμένο πλαίσιο για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, ηλεκτρικά, υβριδικά και plug-in οχήματα.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, από τη μεταρρύθμιση δεν αναμένεται να επηρεαστούν οι κατηγορίες οχημάτων και ιδιοκτητών που σήμερα απαλλάσσονται από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας τα οχήματα αναπήρων, τα οχήματα που ανήκουν σε κοινωφελή ιδρύματα και Οργανώσεις Κοινωνίας των Πολιτών και τα φορτηγά υδροφόρα και καθαριότητας Δήμων, Κοινοτήτων και Οργανισμών Δημοσίου Δικαίου. Ειδικότερα:
Απαλλαγές λόγω αναπηρίας: Οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 1650 κ.εκ. που ανήκουν σε αναπήρους πολέμου, αξιωματικούς και οπλίτες των Ενόπλων Δυνάμεων, Σωμάτων Ασφαλείας, Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού, καθώς και πολίτες με αναπηρία λόγω δράσης κατά του δικτατορικού καθεστώτος. Επιπλέον, Έλληνες πολίτες και πολίτες άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε. με κατοικία στην Ελλάδα απαλλάσσονται εφόσον πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις αναπηρίας, όπως πλήρης παράλυση, σοβαρή κινητική αναπηρία, τύφλωση, νοητική καθυστέρηση, αυτισμό, μεσογειακή αναιμία, νεφρική ή ηπατική ανεπάρκεια, συγγενή αιμορραγική διάθεση και άλλες σοβαρές παθήσεις. Εξαίρεση προβλέπεται για οχήματα παραπληγικών αναπήρων και αναπήρων με αναπηρία 100% που δύνανται να έχουν κυλινδρισμό κινητήρα ανώτερο των 1650 κ.εκ. Επίσης, για πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό, κατ’ εξαίρεση απαλλάσσονται οχήματα μέχρι 2650 κ.εκ. και για αναπηρία 100% μέχρι 3650 κ.εκ.
Απαλλαγή οχημάτων ειδικής χρήσης κοινωφελών ιδρυμάτων: Κοινωφελή ιδρύματα και εγγεγραμμένες Οργανώσεις Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας για οχήματα ειδικής χρήσης που περιλαμβάνουν φορτηγά, πυροσβεστικά οχήματα, ειδικά οχήματα μεταφοράς ατόμων με αναπηρία, σχολικά οχήματα και διασωστικά οχήματα. Αυτά τα οχήματα πρέπει να χρησιμοποιούνται για την εκπλήρωση των σκοπών των ιδρυμάτων και οργανώσεων και να ανήκουν στην κυριότητά τους ή να χρησιμοποιούνται κατόπιν σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).
Απαλλαγή φορτηγών υδροφόρων, αυτοκινήτων καθαριότητας και πυροσβεστικών: Τα φορτηγά υδροφόρα, αυτοκίνητα καθαριότητας και πυροσβεστικά οχήματα που ανήκουν κατά κυριότητα σε Δήμους, Κοινότητες, Λιμενικούς Οργανισμούς, Λιμενικά Ταμεία και Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. Επιπλέον, η απαλλαγή ισχύει και για τα αυτοκίνητα καθαριότητας που παρέχουν υπηρεσίες καθαριότητας στους δήμους και ανήκουν στους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), συνδέσμους διαχείρισης απορριμμάτων και τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (Ε.Δ.Σ.Ν.Α.), καθώς και για τα φορτηγά υδροφόρα των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.).