Η αρχική παρατήρηση από την εξέταση του Προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ είναι ότι παρατηρείται σημαντική διαφορά μεταξύ των πόρων που δικαιούνται οι δήμοι και αυτών που τους αποδίδονται.
Συγκεκριμένα, για το 2024, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Ν.3852/2010), οι αποδόσεις προς τους δήμους θα έπρεπε να ανέρχονται σε 7,9 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η εκτίμηση για τις αποδόσεις το 2024 είναι μόλις 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι πρόσθετες επιχορηγήσεις για τους δήμους το 2024, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Εσωτερικών Θ. Λιβάνιος, περιλαμβάνουν 140 εκατομμύρια ευρώ ως έκτακτη επιχορήγηση, 90 εκατομμύρια ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές, 28 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων και 100 εκατομμύρια ευρώ για τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, συνολικά δηλαδή 350 εκατομμύρια ευρώ.
Για το 2025, οι δήμοι αναμένεται να έχουν καθαρή αύξηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) κατά 53 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το 2024, φτάνοντας συνολικά τα 2,277 δισεκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να καλυφθεί το αυξημένο μισθολογικό κόστος των υπαλλήλων και η αύξηση των αποδοχών των αιρετών.
Επιπλέον, στο «καλάθι» των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) θα παραμείνει το ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο προκύπτει από τη μείωση της εισφοράς των δήμων στον «Λογαριασμό Εξυγίανσης των ΟΤΑ» από 2% σε 0,5%, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών.
Συνολικά, λόγω της αύξησης και της εσωτερικής εξοικονόμησης πόρων, οι ΚΑΠ θα αυξηθούν κατά 103 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, οι αποδόσεις του κρατικού προϋπολογισμού στους ΟΤΑ για το 2025, σύμφωνα με τον Ν.3852/2010, θα έπρεπε να ανέρχονται σε 8,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Επισημαίνεται επίσης ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το ανώτατο όριο χρηματοδότησης για τους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού για το 2025 καθορίζεται στα 3,841 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ ζητά να γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις της στον προϋπολογισμό που θα υποβληθεί στη Βουλή:
- Εφαρμογή του Ν. 3852/10 χωρίς παρεκκλίσεις και παρερμηνείες.
- Κατάργηση του άρθρου 31 Ν 5047/23 με το οποίο αποδίδεται το 90% των προβλεπόμενων πόρων στους δήμους.
- Κατάργηση του άρθρου του άρθρου 38 παρ. 1 του Ν. 5143/24 που ορίζει ανώτατο πλαφόν αποδόσεων 3.841 εκ. €.
- Χρονοδιάγραμμα απόδοσης παρακρατηθέντων πόρων στους δήμους.
- Απόδοση τριών έκτακτων τακτικών επιχορηγήσεων στους δήμους ύψους 450 εκ. €. εντός του 2024.
- Κατάργηση / Επαναφορά / Απόδοση τελών
– Κατάργηση του τέλους ταφής και την επιστροφή των παρακρατήσεων.
– Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους
– Αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που απαλλάσσει σήμερα τους παραχωρησιούχους από την καταβολή ανταποδοτικών τελών.
– Επαναφορά του ανταποδοτικού τέλους των πετρελαιοειδών στους δήμους, του τέλους παρεπιδημούντων στο 2% (από 0,5%), των τελών σύνδεσης δικτύων φυσικού αερίου καθώς και την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα τέλη υπεδάφους.
– Απόδοση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση από έσοδο του Κεντρικού κράτους, απ’ ευθείας στους δήμους, όπως συμβαίνει και στην Ευρώπη.