Οι παράγοντες του κλάδου προειδοποιούν για αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και προβλήματα στη συνδεσιμότητα των νησιών, ενώ ζητούν στήριξη για την πράσινη μετάβαση και τις επενδύσεις.
Η ακτοπλοΐα βρίσκεται μπροστά σε μια κρίση εξαιτίας των αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων και των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, οι αυξήσεις στην τιμή των εισιτηρίων μπορεί να φτάσουν το 12%, επηρεάζοντας ιδιαίτερα τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καλούν την κυβέρνηση να λάβει άμεσα μέτρα, όπως η μείωση του ΦΠΑ για τα ΙΧ που ταξιδεύουν στα πλοία, καθώς και επιδοτήσεις για τη μετάβαση σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες.
Η πράσινη μετάβαση και η εφαρμογή των νέων κανονισμών για τη μείωση των ρύπων απαιτούν μεγάλες επενδύσεις και, σύμφωνα με τους παράγοντες του κλάδου, το κόστος αυτών των επενδύσεων πρέπει να καλυφθεί με ενισχύσεις από το κράτος ή την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η συνδεσιμότητα των νησιών είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που προκύπτουν, καθώς οι αυξήσεις στα εισιτήρια και τα νέα οικονομικά βάρη απειλούν τη βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Επιπλέον, προβλέπεται και επιδείνωση της κατάστασης λόγω της γενικότερης αύξησης του κόστους της ενέργειας και των καυσίμων, ενώ υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με την εφαρμογή των νέων κανόνων για τις εκπομπές CO2 από τα πλοία.
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και άλλοι φορείς του κλάδου προειδοποιούν ότι χωρίς τη λήψη μέτρων στήριξης, η ακτοπλοΐα κινδυνεύει με σοβαρές συνέπειες για την οικονομία των νησιών, την τουριστική βιομηχανία και την καθημερινότητα των κατοίκων των νησιών.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Ναυτιλίας εξετάζει τρόπους για την υποστήριξη του κλάδου και την ενίσχυση της βιωσιμότητας των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ενώ ταυτόχρονα αναζητούνται στρατηγικές για την ενσωμάτωση των απαιτήσεων για μείωση των εκπομπών CO2 και την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το περιβάλλον.