Από τη χρήση κινητού μέχρι την οδήγηση μεθυσμένων, το νέο πλαίσιο βάζει φρένο σε όσους θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές
Η Ελλάδα καταγράφει δεκάδες απώλειες κάθε μήνα από τροχαία, με τους μοτοσικλετιστές να αποτελούν έναν στους τρεις νεκρούς. Η πραγματικότητα αυτή δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασμό. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που κατατέθηκε στη Βουλή, επιδιώκει να ανατρέψει τα δεδομένα.
Η σημαντικότερη καινοτομία είναι η θεσμοθέτηση του «υπότροπου παραβάτη». Όσοι επαναλαμβάνουν επικίνδυνες συμπεριφορές, θα αντιμετωπίζουν συσσωρευτικές κυρώσεις, χωρίς εκπτώσεις. Σκοπός είναι να διαχωρίζονται οι στιγμιαίες αμελείς πράξεις από την εσκεμμένη αντικοινωνική οδήγηση.
Η χρήση κινητού αντιμετωπίζεται ως «σιωπηρός δολοφόνος». Το νέο πλαίσιο καθιστά σαφές πως δεν πρόκειται απλώς για παράβαση, αλλά για κοινωνικά επικίνδυνη πράξη που επισύρει μέχρι και ποινική δίωξη.
Το ίδιο αυστηρή είναι η στάση απέναντι στη μέθη στο τιμόνι, στη μη χρήση ζώνης και κράνους, στην παραβίαση ταχύτητας και στα παρκαρίσματα που καταργούν κάθε έννοια προσβασιμότητας, όπως στις ράμπες ΑμεΑ.
Ο ΚΟΚ περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις για την απρόσκοπτη κίνηση των δημόσιων συγκοινωνιών, τιμωρώντας παραβιάσεις λεωφορειολωρίδων και προστατεύοντας την ποιότητα ζωής στα αστικά κέντρα. Σημαντικός πυλώνας είναι και η τεχνολογική υποστήριξη των ελέγχων μέσω καμερών και ηλεκτρονικής παρακολούθησης.
Ο στόχος είναι ένας: λιγότερα τροχαία, περισσότερος σεβασμός. Όπως σημειώνεται από κυβερνητικές πηγές, «η οδική ασφάλεια δεν είναι θέμα επιβολής, αλλά πολιτισμού. Και ο πολιτισμός φαίνεται στον δρόμο».



