Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου, 2025
ΑρχικήΧωρίς κατηγορίαΔήμος ΠαλλήνηςΟ Δήμαρχος Παλλήνης στο 1ο Πολυθεματικό Επιστημονικό Συνέδριο ΟΤΑ

Ο Δήμαρχος Παλλήνης στο 1ο Πολυθεματικό Επιστημονικό Συνέδριο ΟΤΑ

Ο Δήμαρχος Παλλήνης, Χρήστος Αηδόνης, συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής στο 1ο Πολυθεματικό Επιστημονικό Συνέδριο ΟΤΑ, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 4, 5 και 6 Δεκεμβρίου 2025 στο Συνεδριακό Κέντρο «Κάρολος Παπούλιας» στα Ιωάννινα. Το συνέδριο είχε ως βασικό αντικείμενο τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την οικονομική διαχείριση, αλλά και τη δημοσιονομική διακυβέρνηση των Δήμων και των Περιφερειών.

Ο κ. Αηδόνης συμμετείχε στο πρώτο πάνελ, όπου συζητήθηκε διεξοδικά το πώς ο Νέος Κώδικας επηρεάζει τη λειτουργία και τη διακυβέρνηση των ΟΤΑ. Στην ομιλία του τόνισε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν χρειάζεται θεωρητικού τύπου ρυθμίσεις, αλλά πρακτικά εργαλεία που θα συνδυάζουν διαφάνεια, ταχύτητα, αποτελεσματικότητα και εμπιστοσύνη προς τους αιρετούς.

Όπως επισήμανε ο Δήμαρχος, ο Κώδικας, ενώ έχει θετικά στοιχεία, όπως η σαφήνεια ρόλων και η ενίσχυση της διαφάνειας, θα πρέπει να εξελιχθεί ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των σύγχρονων ελληνικών πόλεων. Στόχος είναι να γίνει ένα ζωντανό εργαλείο που θα βοηθάει τις πόλεις να σχεδιάζουν και να υλοποιούν έργα με ταχύτητα και υπευθυνότητα, χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια.

Στην ομιλία του, ο κ. Αηδόνης ανέλυσε επτά κρίσιμους άξονες που πρέπει να περιλαμβάνει ο Νέος Κώδικας:

  1. Ταχύτητα στις χωρικές και λειτουργικές αποφάσεις:
    Ο Δήμαρχος επισήμανε ότι σήμερα οι διαδικασίες για απλές χωρικές αλλαγές, όπως η ονομασία δρόμων ή η ρύθμιση ορίων, απαιτούν πολλές επιτροπές, γνωμοδοτήσεις και διαβιβάσεις, με αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις. Η πρόταση είναι η θέσπιση συγκεκριμένων προθεσμιών, η δημιουργία τοπικών συμβουλίων τοπωνυμιών και η χρήση ψηφιακού χαρτογραφικού συστήματος που θα συνδέει όλες τις υπηρεσίες. Παράλληλα, τόνισε ότι αντίστοιχα συστήματα εφαρμόζονται ήδη σε χώρες όπως η Ολλανδία, όπου οι αποφάσεις ολοκληρώνονται σε λίγες ημέρες χωρίς την ανάγκη έγκρισης από την κεντρική κυβέρνηση.
  2. Εκτάκτες αρμοδιότητες των Δημάρχων:
    Ο Δήμαρχος τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ειδικού άρθρου που θα δίνει τη δυνατότητα στους δημάρχους να λαμβάνουν άμεσα αποφάσεις σε περιπτώσεις κρίσεων, όπως πλημμύρες, πυρκαγιές ή ακραία καιρικά φαινόμενα. Προτείνεται περιορισμένος χρονικός ορίζοντας 30 ημερών για την εφαρμογή μέτρων, με πλήρη λογοδοσία στο Δημοτικό Συμβούλιο και τη δημιουργία Μητρώου Αναδόχων Κρίσεων, ώστε να μην χάνεται χρόνος στις πιο κρίσιμες στιγμές. Ανέφερε ότι στη Γαλλία οι δήμαρχοι διαθέτουν αντίστοιχες αρμοδιότητες και μπορούν να κινητοποιούν άμεσα πόρους.
  3. Εκλογική νομοθεσία και απλούστευση διαδικασιών:
    Ο κ. Αηδόνης υπογράμμισε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση χρειάζεται διαφάνεια, αλλά η υπερβολική αυστηρότητα και η γραφειοκρατία αποθαρρύνουν τη συμμετοχή νέων και ανεξάρτητων υποψηφιοτήτων. Προτάθηκε η αύξηση ορίων μικρών δαπανών χωρίς εξονυχιστική τεκμηρίωση, η διοικητική προειδοποίηση πριν από ποινές και η απλοποίηση των υποχρεώσεων δημοσιότητας για μικρούς δήμους, εμπνεόμενοι από πρακτικές χωρών όπως η Σουηδία.
  4. Οικονομική αυτονομία των δήμων:
    Ο Δήμαρχος τόνισε ότι οι δήμοι που ζουν αποκλειστικά από τους ΚΑΠ και έκτακτες επιχορηγήσεις δεν έχουν δυνατότητα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού. Προτάθηκε η συμμετοχή των δήμων σε αναπτυξιακά έσοδα, πολεοδομικές επεκτάσεις, τοπικά ενεργειακά έργα και άλλες πηγές εσόδων, όπως συμβαίνει στη Γερμανία, τη Δανία και την Ισπανία.
  5. Μητροπολιτική αυτοδιοίκηση:
    Ο κ. Αηδόνης επεσήμανε ότι οι μητροπολιτικές περιοχές, όπως η Αττική και η Θεσσαλονίκη, χρειάζονται σαφή θεσμική οργάνωση. Η πρόταση περιλαμβάνει τη δημιουργία Μητροπολιτικού Συμβουλίου Αττικής με αρμοδιότητες σε κυκλοφορία, περιβάλλον, διαχείριση κρίσεων και πράσινη ανάπτυξη, καθώς και υποχρεωτικές διαδημοτικές συμφωνίες σε έργα που αφορούν περισσότερους δήμους.
  6. Ψηφιακή αυτοδιοίκηση:
    Ο Δήμαρχος υπογράμμισε την αναγκαιότητα ενσωμάτωσης ψηφιακής διακυβέρνησης στον Κώδικα, με διαλειτουργικότητα με τα υπουργεία, ψηφιακά πρωτόκολλα για έργα και αδειοδοτήσεις και δημιουργία ψηφιακού παρατηρητηρίου πόλης, όπως εφαρμόζεται ήδη σε χώρες όπως η Εσθονία, η Φινλανδία και η Ολλανδία.
  7. Δήμοι μεγάλης ανάπτυξης και σχέση με τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις:
    Προτάθηκε ειδικό καθεστώς για δήμους με γρήγορη αύξηση πληθυσμού, απλοποιημένες διαδικασίες και προτεραιότητα σε υποδομές, καθώς και δεσμευτικές προθεσμίες για αποφάσεις ελέγχου από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, με αυτοδίκαιη έγκριση σε περίπτωση σιωπής και πλήρη ψηφιακή δημοσίευση.

Ο Δήμαρχος κατέληξε ότι ο Νέος Κώδικας πρέπει να θωρακίζει τη διαφάνεια, να εμπιστεύεται τους αιρετούς και να στηρίζει τους Δήμους που παράγουν ουσιαστικό έργο, προσθέτοντας ότι οι προτάσεις του βασίζονται σε εφαρμοσμένες πρακτικές ώριμων ευρωπαϊκών συστημάτων αυτοδιοίκησης. «Δεν ζητάμε τίποτα πρωτοφανές. Ζητάμε αυτά που ισχύουν ήδη σε ώριμες ευρωπαϊκές πόλεις, για να αποκτήσει η ελληνική πόλη τη δύναμη που της αξίζει», κατέληξε.

RELATED ARTICLES

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments